[la_quote style=”3″]مدت زمان زیادی است که برای ساخت زیورالات مختلف از نقره، طلا، مس، سنگ های قیمتی و  نیمه قیمتی استفاده می شود،  اما به تازگی ساخت زیورالات با رزین اپوکسی آغاز شده است. در ادامه ساخت یک دستبند با استفاده از رزین اپوکسی، رنگ و … را آموزش خواهیم داد.[/la_quote]

چیزی که من واقعا دوست دارم مخلوط کردن پودرهای شب تاب (فسفرسانس) “glow in the dark” داخل رزین اپوکسی است. زمانی که از محیط دارای نور به  سمت مکان تاریک حرکت می کنید زیورالات خود را به طور ناگهانی روشن می بینید، این موضوع فوق العاده به نظر می رسد. در این آموزش اطلاعاتی نیز درمورد ترکیب پیگمنت های شب تاب با رزین اپوکسی برای ساخت زیورالات شب تاب به شما خواهم داد.

گام اول: ترکیب رزین و هاردنر

با توجه به دستورالعمل های نوشته شده بر روی ظروف رزین اپوکسی و هاردنر، این دو ماده را با هم ترکیب کنید.  وقتی از یک رزین استفاده می کنید که وزنی است حتما از ترازو برای وزن کردن آن استفاده کنید. برخی از رزین اپوکسی ها با نسبت ۱ به ۱، برخی با نسبت ۲ به ۱ و برخی با نسبت ۳ به ۱ و … با هاردنر ترکیب می شوند. رزین اپوکسی موجود در فروشگاه آی تک کالا با نسبت ۲ به ۱ ترکیب می شوند. به عبارتی ۱۰۰ گرم رزین برای تبدیل شدن به یک جسم جامد نیاز به ۵۰ گرم هاردنر دارد. رزین و هاردنر را ترکیب کنید و خوب بهم بزنید. زمان کار توصیه های ایمنی را رعایت کنید و برای کاهش و از بین بردن حباب های رزین اپوکسی به این مقاله (کلیک کنید) مراجعه کنید.

رزین اپوکسی زیورالات

گام دوم: اضافه کردن رنگ و پودرهای شب تاب

اگر می خواهید دستبندهای شب تاب بسازید، شما می توانید پیگمنت های شب تاب را با رزین شفاف خودتان مخلوط کنید، رزین های شفاف نوردهی پیگمنت های شب تاب را حفظ خواهند کرد. اینکه چه مقدار پودر شب تاب به نمونه تان اضافه کنید کاملا بستگی به میزان نوردهی و کیفیت پودرهای شب تاب مورد استفاده شما دارد. میزان ترکیب ۱ به ۲۰ (برای هر ۱۰۰ گرم رزین ۵ گرم پودر) برای پودرهای شب تاب فروشگاه آی تک کالا کافی می باشد.

رنگ مخصوص رزین اپوکسی

اگر قصد اضافه کردن رنگ به رزین تان دارید رنگ را اضافه کنید و خوب بهم بزنید، برای رنگی کردن رزین اپوکسی از رنگ های مخصوص رزین اپوکسی در فروشگاه استفاده نمایید و برای اطلاعات بیشتر به این مقاله (کلیک کنید) مراجعه نمایید.

به یاد داشته باشید اگر قصد اضافه کردن رنگ و پودر شب تاب (هر دو با هم) را دارید، رنگ هر چقدر بیشتر و مات و غلیظ تر باشد نوردهی پیگمنت های شب تاب را از بین خواهد برد، توصیه ما استفاده از جوهرهای رنگی شفاف (رنگ های ترنسپرنت) مخصوص رزین اپوکسی است تا نوردهی پیگمنت های شب تاب تا حدی حفظ شوند. بنا بر تجربه انواع رنگ ها،  نور پیگمنت های شب تاب را از بین خواهد برد، برای یک راهکار می توانید کف قالب خود را با پودر شب تاب بپوشانید و با رنگ مخلوط نکنید تا نوردهی پودرهای شب تاب حفظ شوند.

گام سوم: ریختن مواد داخل قالب سیلیکونی و تکنیک ایجاد رنگ های رنگین کمانی

اگر می خواهید دستبند با لایه های رنگی مختلف بسازید، این کار نیاز به زمان بیشتری دارد. هر لایه ی رنگ  باید به اندازه کافی جامد باشد تا با رنگ بعدی مخلوط شود. می توانید قالب را در یک زاویه نگه دارید (به طوریکه باعث بیرون ریختن رزین نشود)  و با رزین رنگی مورد نظر خود پر کنید، منتظر بمانید تا ترکیب رزین و رنگ ریخته شده در قالب به حالت جامد در بیاید و سپس لایه رنگی بعدی خود را بریزید، می توانید با تغییر زاویه قالب لایه هایی بی نظم در کارتان ایجاد کنید به طوریکه الگوهای تکراری در کار نباشد و یک الگوی متفاوت از ترکیب رنگ های مختلف بسازید.

قالب سیلیکونی مخصوص رزین

پس از پر شدن کامل دستبند و ایجاد لایه های رنگ مختلف زمانی که کل کار خشک شد و به یک جسم جامد سخت درآمد نمونه کار را از قالب در بیاورید. نمونه شما آماده است اما صاف  و صیقلی نیست، درست است؟

در مرحله بعد با پولیش و سمباده زنی کار نهایی شما آماده خواهد شد.

گام چهارم:پولیش نهایی

همانطور که در مقاله قبل ” آموزش پولیش و سمباده زنی چوب و رزین” به طور کامل توضیح داده شد، ابتدا با استفاده از سمباده های با شماره پایین تر (سمباده زبر) ناصافی های قطعه ایجاد شده خود را از بین ببرید. سپس با استفاده از سمباده های با شماره بالاتر (سمباده های نرم) سمباده های شماره ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ یا ۵۰۰۰ خط و خش روی قطعه رزینی را از بین ببرید. با انجام سمباده زنی به صورت صحیح کار شما صاف و درخشان خواهد شد در پایان فقط کافیست سطح کار خود را با اب و صابون بشویید.

دستبند زیبای شما آماده است. برای تهیه وسایل مورد نیاز خود به فروشگاه قسمت رنگ و رزین مراجعه کنید.