چوب زرشک

رنگ چوب زرشک کاملاً منحصربفرد بوده و شما چنین رنگ هایی را در هیچ چوب دیگری نخواهید دید. زرشک بصورت درختچه می باشد و عرض تنه آن کم است،  بنابراین در معرق بسته به طرح اولیه، برای قسمت های کوچک مثل گل ها یا نقش و نگار قالی یا حتی لباس از این چوب استفاده می شود. در کارهای رزینی، برای سازه هایی که اولویت با طیف رنگی در یک بخش از اثر است، از این چوب می توان استفاده نمود.

چوب ممرز

درخت ممرز با نام علمی Carpinus betulus  فراوان ترین درخت در خطه شمال کشورمان ایران می باشد (حدود ۳۰ درصد از کل درختان جنگل های شمال). ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۵ متر  و میانگین قطر آن ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر است.

رنگ چوب ممرز سفید مایل به کرم وخاکستری، و دارای دوایر سالیانه پهن است. چوب آن در بهار و تابستان از نظر رنگ تفاوت محسوسی ندارد. چوب ممرز  دارای بافتی ریز  و همچنین نیمه سخت تا سخت می باشد و به دلیل داشتن الیاف پیچ در پیچ، کار با آن مشکل است و ترک میخورد. مقاومت چوب ممرز در مقابل ساییدگی زیاد است بنابراین یکی از کاربردهای آن استفاده به عنوان کفپوش است.

چوب توسکا

درخت توسکا با نام علمی Alnus ، در دنیا دارای بیش از ۳۰ گونه فراوانی است که در ایران فقط دو نوع توسکای ییلاقی و قشلاقی وجود دارد. درخت توسکا در ایران فقط در بخش شمالی کشور که دارای خاک مرطوبی است، رشد میکند. ارتفاع آن در ایده آل ترین شرایط به ۲۰ متر، و عمر آن معمولاً به ۱۰۰ سال می رسد.

چوب توسکا دارای بافتی نرم است،  از لحاظ استحکام چوبی نیمه سنگین تا سبک است و  دوام پایینی دارد. اگر در فصل پاییز چوب آن بریده شود، در ابتدا رنگ درونی آن سفید است که لحظاتی پس از برش، به قرمز متمایل شده و در نهایت به رنگ صورتی روشن در می آید. گاهی رنگ آن متمایل به نارنجی هم دیده می شود.   همچنین اگر برش عرضی داشته باشد، دوایر سالیانه آن مشخص و موجدار خواهد بود.  چوب توسکا از لحاظ رنگ پذیری و کار با ابزار و پرداخت، چوبی مناسب است و در صنایع مبلمان سازی و هنر  منبت کاری کاربرد دارد.

چوب عناب

عناب با نام علمی Zizyphus jujube mill، بومی مناطق گرمسیر است  و در ایران بیشتر در بخش های جنوب خراسان، گلستان، مازندران، فارس، اصفهان و یزد یافت می شود. ارتفاع درخت آن بین ۵ تا ۱۰ متر است. چوب آن در برابر بیماری ها و آفات مقاوم ، و دارای الیاف یکنواخت و منظم است.  به دلیل جرم و تراکم  نسبتاً بالای آن، در کارهای منبت کاری، معرق کاری، زیور آلات چوبی، ساخت قنداق تفنگ، خراطی و ساخت آلات ظریف چوبی کاربرد دارد. برون چوب آن دارای طیف رنگی زرد روشن تا قهوه ای روشن، و درون چوب آن قهوه ای تیره است. یک گونه آن دارای درون چوب بنفش، و برون چوب قهوه ای مایل به قرمز روشن می باشد.

چوب نارنج

درخت نارنج در مناطقی با آب و هوای نسبتا گرم و مرطوب و مدیترانه ای می روید. این درخت در شمال و جنوب ایران که هوای معتدلی دارد یافت می شود و ارتفاع آن به ۷ متر نیز می رسد.  چوب داخلی آن سفید مایل به رنگ زرد، یا کرم یا رنگ طبیعی قهوه ای بسیار روشن،  ساده و بدون نقش می باشد. از مشخصه های دیگر آن می توان به ریزبافت بودن، فشردگی و خوش پرداخت بودن آن اشاره نمود. چوب نارنج در هنر معرق، منبت و گره چینی کاربردهای فراوانی دارد. همچنین در سال های اخیر در ساخت زیورآلات چوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

چوب گردو

ارتفاع این درخت  به ۱۰ تا ۴۰ متر می رسد و چوب آن از بهترین چوبهاست. چوب گردو ریز بافت است، قابلیت کنده کاری خوبی دارد، صیقل پذیری، رنگ پذیری و چسب پذیری  آن بالاست. به خوبی تورق می شود. در مقابل کشش و خمش مقاومت بالایی دارد و جزو چوب های نیمه سنگین و نیمه سخت به حساب می آید. غده ها و جوش هایی که روی چوب گردو به وجود می آید، از لحاظ هنری بسیار پر طرفدار بوده چرا که نقش و نگاری منحصر بفرد، و در صنایع تزئینی و دکوراسیون کاربرد فراوانی دارد. رنگ این چوب بسته به نوع آن متفاوت می باشد. گردوی سیاه غلظت رنگ قهوه ای بیشتری دارد و حتی ترکیب های قرمز، بنفش یا خاکستری نیز در آن دیده می شود و به گردوی تیره معروف است. گردوی سیاه به دلیل استحکام قابل اعتمادی که دارد، شناخته شده است. گردوی سفید رنگ قهوه ای روشن دارد. گردوی کلرو (Claro) یک گردوی نفیس رنگارنگ است که بصورت طبیعی و در معرض هوای آزاد خشک می شود تا طیف های رنگی آن محفوظ بماند. از چوب گردو بیشتر در خلق آثار هنری و تزئینی، تهیه روکش، صنعت مبلمان، ساخت آلات موسیقی، منبت، معرق، خراطی، مجسمه سازی استفاده می گردد.

چوب افرا

افرا با نام علمی  Acer در نواحی جنگلی با خاک های اسیدی می روید، از این رو در جنگل های شمال ایران فراوانی زیادی دارد. ارتفاع این درخت به ۳۰ متر و قطر آن به ۱۶۰ سانتی متر می رسد. رنگ چوب آن سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش صدفی است. چوبی نیمه سنگین و خوشکار و قابل تورق است و در صنایع مبلمان سازی، کف پوش و روکش سازی کاربرد دارد. همچنین قابلیت کنده کاری و ظریف کاری، خراطی، مجسمه سازی و … دارد. از دیگر ویژگی های افرا، بافت نامشخص درون چوبی آن است.

با تشکر از گردآوری مطالب توسط سایت چوب ها.