رزین اپوکسی از دو جزء تشکیل شده است؛ رزین و هاردنر (سخت کننده)، این دو بخش باید با نسبت دقیقی که توسط تولید کننده مشخص می شود، مخلوط شوند. اختلاط هاردنر و رزین اپوکسی آغاز یک واکنش شیمیایی است که آن را از حالت مایع به جامد تبدیل می‌کند. کل این زمان واکنش شیمیایی را ‌ curing time یا زمان سخت(پخت) شدن می‌گویند. وضعیت ژل شدن نیز حالتی است که در حد فاصل بین حالت مایع و سخت شدن اتفاق می‌افتد.

قبل از شروع کار با رزین نکات ایمنی مثل استفاده از دستکش، عینک، ماسک مناسب و مکان دارای تهویه را رعایت نمایید، در این صورت رزین اپوکسی  هیچگونه خطری برای شما نخواهد داشت.

توجه به دستور مصرف و رعایت نسبت اختلاط دقیق

۱: برای کار با رزین، اصلی ترین کار رعایت کردن نسبت اختلاط رزین با هاردنر می باشد، در صورتی ک نسبت اختلاط دو به یک باشد بطور مثال صد گرم رزین و پنجاه گرم هاردنر را با هم مخلوط نمایید. توصیه می شود حتما از ترازوهای دیجیتال با حساسیت گرمی استفاده کنید و از اختلاط حجمی و چشمی پرهیز نمایید.

۲: رزین و هاردنر را خوب بهم بزنید (۳ تا ۵ دقیقه) تا ترکیبی کاملا یک دست و یکنواخت داشته باشید. در صورتی که هاردنر و رزین به خوبی مخلوط نشوند، در مکان هایی از کار نهایی تان رزین به صورت خیس و خشک نشده باقی خواهد ماند، عمل هم زدن را با صبر و به خوبی انجام دهید. ترکیب را به آرامی  هم بزنید؛ زیرا هم زدن سریع موجب به وجود آمدن حبابهای زیادی در رزین میشود. بهتر است بعد از ترکیب رزین و هاردنر که بسیار آرام هم زده شده است، مخلوط رزین و هاردنر را در ظرف آب جوش قرار دهید و به مخلوط ۲ تا ۳ دقیقه استراحت دهید تا حبابها فرصت خارج شدن داشته باشند.

کار در دمای مناسب

۳: استفاده از رزین در هوای سرد (محیط کمتر از ۲۵ درجه) یا رزین با دمای کمتر از ۲۰ درجه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. به دلیل بالا رفتن غلظت، حبابگیری خیلی سخت انجام می شود و پیوند بین اپوکسی و هاردنر به خوبی برقرار نخواهد شد بهتر است دمای رزین و هاردنر و همچنین دمای محیط را در محدوده ذکر شده حفظ کنید.

روش های حباب گیری

۴:  رزینهای غلیظ بسیار مستعد حباب زدن هستند؛ لذا بهتر است از رزین های رقیق و با ویسکوزیته مناسب یا غلظت مناسب استفاده شود که نتیجه کار بدون حباب باشد. ضمن اینکه حبابگیری تمامی قطعات در این مورد بسیار مهم است.
برای از بین بردن حباب های رزین و هاردنر گاهی میتوان از دستگاههای وکیوم استفاده کرد. دستگاههای وکیوم قیمت چندانی ندارند، با قرار دادن مخلوط رزین و هاردنر خلأیی در دستگاه ایجاد می شود که حباب ها گرایش به خارج شدن از مخلوط رزین و هاردنر دارند. نوع دیگری از روش حبابگیری استفاده از دستگاههای ویبره است به صورتی که با لرزشهای ریز و مداوم کمک میکنند تا حباب ها از مخلوط رزین و هاردنر جدا شوند. قرار دادن ظرف حاوی رزین داخل اب گرم نیز باعث می شود حباب ها کمتر شوند. معمول ترین روش برای از بین بردن حباب رزین،  گرفتن شعله در مسیر آن به وسیله یک فندک است که نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد.

 

روند خشک شدن رزین و هاردنر

پس از مخلوط کردن هاردنر با رزین،  بسته به نوع رزین  در مدت زمان  ۸ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز است تا مخلوط رزین و هاردنر خشک شود، اما حدودأ بعد از یک هفته به سختی کامل میرسد و مناسب تراش دادن و صیقل دادن است. لازم به ذکر است که افراد تازه کار بهتر است به این نکته دقت نمایند که به اندازه کار مورد نیاز خود رزین و هاردنر را وزن کرده و استفاده نمایند، در همان ابتدا رزین و هاردنر را بطور کامل مخلوط ننمایید زیرا پس از خشک شدن یک جسم جامد بلا استفاده خواهید داشت.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]