کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو امروزه بر کسی پوشیده نیست. مواد نانویی شاید در اندازه‌های بسیار ریز و یا حتی غیرقابل دید باشند اما می‌توان با آن‌ها قطعاتی در اندازه‌های ماکروسکوپی ایجاد کرد. در ادامه این متن به مواد و قطعاتی اشاره کرده‌ایم که تحت تاثیر فناوری نانو ساخته و فرآورش می‌شوند.

شیشه و آیینه خودرو

عدم دید کافی به هنگام حرکت در خلاف جهت تابش آفتاب، به‌خصوص در کشورهای آفتاب‌خیز، از جمله دلایل بروز حوادث جاده‌ای می‌باشد. فناوری نانو توانسته است به رفع این مشکل کمک کند.

استفاده از روش های کلوئیدی برای تهیه نانوذرات حساس به نور به‌همراه روش‌های سل ژل، توانایی بالقوه زیادی برای طراحی و تهیه مواد فوتوکرومیک دارد به طوری‌که با این روش ایجاد هر شکلی از این مواد، از جمله فیلم‌های نازک برای به کارگیری روی شیشـه خودروها امکان‌پذیر است.

یکی از دیگر کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو استفاده از پوشش‌های ضدمه و ضدغبار در آیینه و شیشه‌های خودرو است. آیینه‌ها و شیشه‌های فعالی که همواره تمیزند و به کمک نانوموادی که از نور خورشید برای تسریع فعالیتشان استفاده می‌کنند، عمل می‌کنند. قطرات بخار آب هرگز روی سطح آیینه‌ها به‌صورت قطره جمع نمی‌شود بلکه به واسطه خصوصیت فوق آب‌دوستی سطح سریعا روی سطح پخش شده و یک لایه سنگین از آب روی سطح ایجاد می‌کند. این لایه به‌واسطه افزایش تدریجی وزن تمایل به سقوط دارد.

رنگ‌ها و روکش‌ها

نانوپودرهای اکسید فلزی به شکل وسیعی به‌عنوان افزودنی رنگ در صنعت خودروسازی به کار رفته و امکان ایجاد اثرات رنگی جدید و سختی و دوام بالاتر را فراهم می‌آورند. روکش‌های مختلف حاوی کربیدها، نیتریدها، فلزات یا سرامیک‌های

نانومقیاس نقشی کلیدی در عملکرد بخش‌های مکانیکی داخلی خودرو همانند موتور ایفا می‌کنند. روکش‌های نانوساختار با کاهش فرسایش و ساییدگی، طول عمر مواد کاری را افزایش داده و در عین حال، با کاهش تبدیل انرژی به گرما، کارایی خودرو را بالا می‌برند.

چارچوب‌ها و قطعات

نانوکامپوزیت‌های پلیمری در حال تبدیل شدن به مواد اصلی مورد استفاده در تولید چارچوب ها و بدنه خودرو هستند. از کاربردهای این حوزه می‌توان به پوشش خارجی 4 خودرو از جنس پلی پروپیلن، نانوکامپوزیت‌های اولفینی، مواد مقاوم در برابر آتش، و مواد رسی نانو مقیاس برای استفاده در کامپوزیت‌های پلاستیکی سبک وزن اشاره کرد.

افزودنیهای سوخت

نانومواد به دلیل دارا بودن فعالیت کاتالیزوری بالا به افزودنی‌های سوخت اضافه شده‌اند. افزودن نانوذرات اکسید سریم به سوخت فشار درون سیلندر موتور را کاهش داده و در نتیجه منجر به کاهش نشر NOx و افزایش زمان احتراق می‌شود؛ این امر به نوبه خود موجب کاهش هیدروکربن‌های نسوخته و کاهش مصرف سوخت بین 5 تا 9 درصد می‌گردد. همچنین با این کار انتشار نانوذرات حاصل از احتراق نیز کم می‌شود.

تایرها

مواد نانوساختار استانداردی همچون کربن سیاه و سیلیکای بی‌شکل که به عنوان پرکننده در تایرها استفاده می‌شوند، هم اکنون یک صنعت چند میلیارد دلاری محسوب می‌شود. نانوپرکننده‌های دیگری همچون مونتموریلونیت نیز به صورت معمول برای تقویت ویژگی‌های مکانیکی، ایجاد مقاومت در برابر تابش ماورای بنفش و بهبود ویژگی‌های سایشی به پلاستیک‌های طبیعی و سنتزی افزوده می‌شوند بر خالف مواد دیگر که می‌توانند شکل‌های نانویی و تودهای متفاوتی داشته باشند، تمام انواع کربن سیاه و سیلیکای بی‌شکل به صورت متراکم و تودهای در بازار ارائه شده و بنابراین مواد نانوساختار به شمار می‌روند.

ورود به فروشگاه محصولات نانو