مرحله ۱: آماده سازی مدل برای قالب سازی

در مرحله اول شما باید از طرح مورد نظر خود یک نمونه داشته باشید این نمونه می تواند هر شیء یا مجسمه و تندیسی باشد که در نظر دارید تا قالبی به همان شکل برای آن تهیه کنید.
اگر از طرح خود مدل اولیه ندارید باید این کار را به CNC کارها با پرداخت هزینه بسپارید و یا برای مدل های پیچیده تر از فعالان نمونه سازی با پرینتر سه بعدی کمک بگیرید.

برای شروع باید یک جعبه ساخت قالب بسازید، بسته به ابعاد نمونه اولیه می توانید از یک کارتن آماده استفاده کنید و یا قطعات سفت مقوایی و یا چوبی را در کنار هم قرار دهید و محفظه ای مستطیلی یا مربعی شکل بسازید.
در روشی دیگر می توانید روی یک قطعه شیشه با مقوا یک ۴ وجهی بدون درز بسازید شیشه باعث می شود سطح زیر کار شما صاف و صیقلی ساخته شود.

۱-۱: ثابت نمودن نمونه اولیه برای قالب گیری

حالا نوبت آن است که نمونه اولیه خود را داخل محفظه قرار دهید و با چسب آن را ثابت نمایید.
نکته: اگر نمونه اولیه شما چوب خام است و یا گرد و غبار و الودگی و خراش دارد، بهتر است قبل از قالب زنی تمیز شود و یا با رنگ جلا و روغن پوشش مناسبی داده شود تا کیفیت قالب خوبی حاصل گردد.

مرحله ۲: مخلوط کردن و آماده سازی سیلیکون

بسته به ابعاد قالب مورد نظرتان و محاسبه حجم آن مایع سیلیکون را وزن کنید، سیلیکون به صورت دو جزیی فروخته می شود و پس از اعمال هاردنر به آن خشک می گردد. پس از وزن کردن سیلیکون بسته به دستور مصرف درج شده بر روی ظرف به اندازه ۳ تا ۴ درصد از وزن سیلیکون هاردنر را اضافه نمایید و خوب بهم بزنید تا کامل ترکیب شود. توجه داشته باشید پس از اضافه کردن هاردنر فرایند سفت شدن سیلیکون آغاز می شود.

مرحله ۳: ریختن سیلیکون در محفظه

پس از آماده سازی سیلیکون آن را درون محفظه خود بریزید تا کامل نمونه اولیه شما را پوشش دهد.
پس از گذشت زمان ۸ ساعت سیلیکون سفت شده و می توانید آن را از قالب دربیاورید، قسمت هایی که نیاز به برش دارد را برش دهید، قالب سیلیکونی انعطاف پذیر شما آماده مصرف است.

 

جهت خرید سیلیکون قالب گیری می توانید از لینک روبرو استفاده نمایید. کلیک کنید.