اگر یک آویز و مدال رزینی و  یا میز ساخته شده از رزین داشته باشید، به نظر می رسد کمی کدر یا خراشیده است، وقت آن است که مراحل پولیش را به خوبی دنبال کنید و با صبر و حوصله سازه ای شفاف و صیقلی داشته باشید.

مراحل سمباده زنی رزین

قبل از شروع سمباده زنی ابتدا بهتر است قطعه رزین خود را با صابون و آب گرم تمیز کنید. اسفنج را در آب گرم و صابون فرو ببرید و رزین خود را با آن تمیز کنید. اگر شما با یک قطعه کوچک از رزین کار می کنید و به شدت کثیف نیست، می توانید آن را به راحتی در آب صابون بشویید تا تمیز شود.

حال نوبت سمباده زنی است، سمباده ها بر اساس میزان سایشی که ایجاد میکنند از زبر تا نرم شماره گذاری شده اند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید از چندین سمباده با شماره های پایین تر (سمباده های زبر) و سمباده هایی با شماره های بالا (سمباده های نرم) به ترتیب استفاده کنید.

در مراحل اولیه کار از سمباده شماره ۱۸۰ که زبر ترین شماره ی ست کامل  هفت تایی سنباده زبر تا نرم است استفاده کنید. این سمباده به خاطر زبری بالا امکان تراش و تغییر شکل دادن در قطعات ساخته شده با رزین را به ما می دهد.

هنگام  کار با این سمباده برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از خراش برداشتن انگشتان موقع نگه داشتن سمباده، از دستکش کار استفاده کنید.

سمباده زدن، با حرکت دادن قطعه روی سطح سمباده در جهات مختلف و یا استفاده از کفی سنباده گیر و با قرار دادن سمباده ها داخل این کفی و بعد حرکت دادن کفی سمباده گیر روی قطعات انجام می شود. شما میتوانید با اعمال فشار بیشتر روی قطعه که در دست دارید به کار سمباده زنی سرعت ببخشید.

دقت داشته باشید که این بخش، کار نسبتا زمان بری است و باید برای دست یابی به نتیجه ایده آل صبر و حوصله داشته باشید.

فراموش نکنید که هدف مان از این کار، از بین بردن تیزی قطعات برش داده است، پس تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسیده اید اینکار را ادامه بدهید.

بعد از سمباده شماره ۱۸۰ قطعه را با سمباده شماره ۳۲۰ پرداخت میکنیم. و بعد از سمباده شماره ۳۲۰، سمباده های شماره ی ۶۰۰، ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۲۵۰۰ و ۵۰۰۰ استفاده میکنیم (برای ساخت زیورالات رزینی استفاده از سمباده تا شماره ۲۵۰۰ کافیست).

تفاوت در نوع استفاده از سمباده های نرم تر نسبت به سمباده زبر در این است که بهتر است زمان استفاده از سمباده هایی با شماره های بالا تر از ۱۸۰ با استفاده از کمی آب سطح سمباده را کمی مرطوب کنید. علت انجام این کار در این است که آب ریخته شده روی سمباده باعث می شود تا تاثیر سمباده زودتر روی قطعه اعمال شود، اما در عین حال از ایجاد خش های عمیق روی سطح کار جلوگیری کند و به نرمی خش های موجود را از بین ببرد. پس نم دار کردن سطح سمباده را فراموش نکنید. 

 

علت تاکید بر استفاده از چند شماره سمباده در این است که در مرحله سمباده کشی، با استفاده از سمباده های زبر که مناسب نرم کردن تیزی های قطعات برش داده شده هستند، خش های نسبتا بزرگی بر روی سطح صیقلی کار ایجاد میشود که با استفاده از صابون و شیر پولیش از بین نمیروند، بنابر این با استفاده از سمباده های نرم ابتدا این خش ها را از سطح پاک کرده و سپس به کار پولیش می پردازیم و تنها در این صورت است که نتیجه رضایت بخش خواهد بود. در این مرحله کار زمانبر ترین قسمت آماده سازی کار است، گاهی لازم است دوباره از سمباده های زبر تر به نرم تر بروید و این کار را تکرار کنید تا سطحی که بعد از استفاده از آخرین شماره سمباده به دست می آورید عاری از هرگونه برآمدگی، فرو رفتگی و خش باشد.

بعد از اتمام کار سمباده زنی با استفاده از شیر پولیش،کیلر، سیلر و … برای براق کردن سطح کار رزین استفاده کنید، شما همچنین می توانید از پولیش واکس جلاسنج خودرو برای تمیزکردن نهایی سطح رزین استفاده کنید.   روغن های گیاهی چوب و بهترین پیشنهاد روغن بزرک برای براق کردن و جلای سطح چوب مناسب هستند.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”خرید مواد اولیه از فروشگاه آی تک کالا” h2_font_container=”font_size:36″ h4=”خرید رزین اپوکسی مرغوب، رنگ های مخصوص، قالب های سیلیکونی و …” h4_font_container=”font_size:16″ txt_align=”right” shape=”square” style=”flat” color=”turquoise” add_button=”right” btn_title=”ورود به فروشگاه” btn_style=”gradient” btn_gradient_color_1=”juicy-pink” btn_gradient_color_2=”grey” use_custom_fonts_h2=”true” use_custom_fonts_h4=”true” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.itechkala.com%2Fproduct-category%2F%25D9%2581%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B4%25DA%25AF%25D8%25A7%25D9%2587%2F%25D8%25B1%25D9%2586%25DA%25AF-%25D9%2588-%25D8%25B1%25D8%25B2%25DB%258C%25D9%2586%2F|||”]کاربر گرامی برای تهیه مواد مورد نیاز خود می توانید به فروشگاه آی تک کالا مراجعه نمایید.[/vc_cta][/vc_column][/vc_row]