در برخی از  سیستم های اپوکسی می توان با اشعه یووی واکنشی (زنجیره ای) را استارت زد که به سرعت گسترش یافته و رزین موجود را در زمانی نسبتاً کوتاه به صورت سخت درآورد.

رزین  استفاده شده دراین فرمولاسیون، مایعی است شفاف و نسبتاً ویسکوز که به مجرد قرارگرفتن (هر نقطه از آن) تحت تأثیراشعه یووی بلافاصله دچار تغییرات اساسی می گردد. این مکانیزم (سخت شدن) به سرعت گسترش یافته وکل رزین موجود فقط در چنددقیقه کاملاً سخت می گردد.

 

کاربرد رزین UV

رزین یووی و نحوه سخت شدن آن کاربردهای متنوعی خواهد داشت، از بتونه ها و پر کننده های تعمیراتی در صنایع مختلف گرفته تا ساخت قطعات موردنیاز درصنایع هوافضا، در توربین های بادی و همچنین در “های تک” الکترونیک و … .

روش های سخت کردن ونقاط ضعف و قوت

براساس نوع رزین و نوع کاربرد، روش ها و شرایط سخت شدن متنوعی برای رزین های اپوکسی وجود دارد. مهم ترین این روش ها سخت شدن درشرایط متعارف، سخت شدن در دماهای نسبتاً بالا و یا از طریق اشعه یووی است.

یکی ازمتداول ترین روش ها، استفاده از سیستم های دوجزئی است که رزین و سخت کننده (هاردنر) قبل از مصرف با یکدیگر مخلوط می شوند. درسیستم های سخت شونده در دمای بالا (در فاز مایع) اجزاء (معمولاً دو جزء) در یک بسته بندی بوده و در دمای بالا فعال می شود، مانند اپوکسی– فنولیک، اپوکسی- ملامین و… .

نقطه ضعف اساسی این سیستم های سخت شونده درحرارت اولاً غیرحساس بودن  سوژه نسبت به دمای بالا و دوماً نداشتن ابعاد (هندسی) بزرگ است مانند پره های توربین های بادی که دراین صورت، وجود کوره های بسیار بزرگ و مصارف بسیار بالای انرژی، از الزامات آن خواهد بود.

سخت کردن بااشعه یووی (UV)

برخی از انواع رزین ها را می توان با اشعه یووی سخت کرد. این گونه رزین ها و این روش سخت کردن درحال حاضر نیز رایج است با این تفاوت که کاربرد آن فقط در لایه های نازک و دارای اهداف عمدتاً دکوراتیوی بوده و درصورت وجود محصولات دارای عمق (بیشتر) مانند قطعات ریخته گری ومشابه فاقد کارائی است. این نوع رزین رزین یووی (UV) نام دارد و بجای استفاده از ماده هاردنر بجای خشک کننده از اشعه یووی برای سخت شدن رزین استفاده می شود. 

نتیجه:  تفاوت  رزین یووی با رزین‌های دیگر این است که هاردنر یا سخت کننده آن اشعه UV است و در آن از هیچ هاردنر شیمیایی استفاده نشده است از ا‌نجا که این رزین روی سنگ سخت نمی‌شود می‌توان اضافه آن را به راحتی جمع کرد فقط برای خشک شدن این رزین باید از کوره‌های مخصوص تابش اشعه UV استفاده کرد. از مزایای استفاده از رزین یووی سرعت خشک شدن و قابل استفاده بودن برای کارهای ظریف است به طوریکه شره کردن و … اتفاق نمی افتد. این رزین در ایران قیمت بسیار بالایی دارد و برای کارهای ظریف اعم از جواهر سازی، طلاسازی و … دارای اهمیت و توجیه اقتصادی است. قیمت این محصول در سال ۹۸ لیتری ۲ میلیون تومان است به همین دلیل برای ساخت زیورالات رزینی و … به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی قابل استفاده نیست و خرید و فروش کمی در بازار ایران دارد.