معرفی رزین پلی استر

رزین پلی استر، شفاف و به صورت ۳ جزیی بوده که پس از ترکیب با اسید (نسبت ۱۰۰۰/۴٫۵) و کبالت (نسبت ۱۰۰۰/۳) پخت می گردد.

رزین پلی استر ماده ای است که در مجسمه سازی و کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر در ابتدا به شکل مایعی است به غلظت مربا، ولی وقتی با هاردنر مخلوط می گردد، پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید و سپس سخت و محکم می گردد.

به هنگام سفت شدن پلی استر، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول نیز تبخیر می گردد. در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن اندکی کاهش می یابد.

نکات استفاده از رزین پلی استر:

– پلی استر سخت شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند (thermosetting plastic)

– مناسب ترین درجه برای کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد.

– پلی استر مایع، بوی زننده ای دارد و اگر روزانه مقدار پنج کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاقی که تهویه می شود انجام داد.

– رزین پلی استر به بعضی اجسام مثل چوب می چسبد. بنابر این باید داخل قالب را صاف بگیریم و از جداکننده ها در داخل آن استفاده کنیم. می توانیم از پارافین و یا فیلم استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده می شود و پس از خشک شدن، یک لایه ی نایلون مانند نازک ایجاد می کند.

– رزین پلی استر باید درجای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد.

– پلی استر بعد از بستن، محکم و غیر سمی می گردد و غیر متخلخل است. می توان آن را سوهان زد و یا با مته سوراخ نمود.

– می توان انواع رنگ های پودری را با رزین پلی استر مخلوط نمود تا به صورت رنگین در آید.

– رزین پلی استر در مقابل نور تغییر رنگ نمی دهد.رزین پلی استر به نسبت رزین اپوکسی از کیفیت کمتر و قیمت مناسب تری برخوردار است. این رزین باید به نسبت ۴٫۵ به۱۰۰۰ واحد گرم با اسید مخصوص مخلوط گردد و سپس ۳ به ۱۰۰۰ واحد گرم به ترکیب اضافه گردد.

نکات ایمنی در استفاده از رزین پلی استر:

۱ -به هیچ عنوان نباید اسید با کبالت به طور مستقیم ترکیب گردد زیرا واکنش شدید و خطرناکی به همراه دارد. برای جلوگیری از ترکیب مستقیم، ابتدا کبالت را در رزین حل کنید و سپس اسید را اضافه کنید.

۲ -عمل پخت رزین باید در فضای باز انجام شود زیرا گاز های آزاد شده از رزین بسیار سمی است.