مقدمه

ماسک نانو امروزه به‌دلیل گسترش ویروس کرونا و نیاز شدید به استفاده از ماسک‌های دارای فیلترهای قوی اهمیت زیادی پیدا کرده‌است. ماسک‌های نانو تولید شده این قابلیت را دارای می باشند که از ورود ذرات ریز ویروس‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا به داخل بدن انسان جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، ماسک نانو به‌دلیل دارا بودن لایه نانو الیاف علاوه‌بر لایه‌های فیلتر دیگر، توانایی بالایی در جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا به بدن را دارند.

انواع ماسک نانویی

ماسک‌های نوع N

ماسک N95 - سایت آی تک کالا
ماسک N95 – سایت آی تک کالا

N95، N99 و N100 انواع ماسک‌های نانویی تولید شده و موجود در بازار هستند که عدد جلوی N نشان‌دهنده درصد بازده فیلتراسیون ماسک است.

ماسک‌های FFP

دسته دیگری از ماسک‌های نانویی با پسوند FFP در بازار موجود هستند. ماسک‌ها FFP در 3 نوع FFP1، FFP2 و FFP3 در بازار موجود می‌باشند. این ماسک‌ها دارای فیلتر ثابت هستند و نام‌گذاری آن‌ها براساس استاندارد ۱۴۹:۲۰۰۱EN است.

ماسک ساخته‌شده با نانو الیاف

ماسک نانو الیاف - سایت آی تک کالا
ماسک نانو الیاف – سایت آی تک کالا

ماسک نانو یا همان ماسک‌های مشکی رنگ که در بین عموم به طور متناوب استفاده می‌شود، نوع دیگری از ماسک‌های نانو هستند که به صورت پارچه‌ای دو لایه دوخته شده و در بازار عرضه می‌شود. البته نوع اصلی آن ساخت روسیه و چین است که با پارچه‌های الیاف نانو ساخته می‌شود. این مدل ماسک که در ایران طرفدار دارد، ساخت ایرانی آن در بین مردم بوده و از جنس پارچه تهیه شده و از جنس الیاف نانو ساخته نشده است.

مزایای ماسک نانو نسبت به ماسک‌های عادی

 

ماسک نانو -سایت آی تک کالا
ماسک نانو -سایت آی تک کالا
  • معمولا عمر بیشتری نسبت به ماسک‌های معمولی دارند.
  • قابل استفاده مجدد و ضدعفونی‌شدن هستند.
  • درصد بازده فیلتراسیون بیشتری نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای یا معمولی دارند.
  • طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که نشتی هوا از طریق لبه‌ها در حداقل مقدار خود وجود دارد.
  • توانایی فیلترکردن ذرات ریز میکرون را دارا می‌باشند.
  • نانوالیاف به کاربرده شده در ماسک‌های نانو با ایجاد کمترین افت فشار، هواي ورودي به مجراي تنفسی را به‌خوبی فیلتر کرده و در عین حال از ورود کوچکترین ذرات معلق در هوا و عوامل بیماري‌زا، باکتري‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل مضر و آلرژي‌زا به مجراي تنفسی فرد جلوگیري می‌کند.

نحوه صحیح استفاده از ماسک

 

نحوه صحیح استفاده از ماسک - سایت آی تک کالا
نحوه صحیح استفاده از ماسک – سایت آی تک کالا
  1. ابتدا دست‌ها را به‌خوبی با آب و صابون بشویید. درصورت دسترسی نداشتن به آب از مواد ضدعفونی کنونی مانند الکل استفاده نمایید.
  2. ماسک را از قسمت بندهای آن در دست نگاه دارید و هیچگاه قسمت فیلتر یا جلوی ماسک که در معرض دهان و بینی شما قرار دارد را لمس نکنید. چرا که ممکن است ذرات ریز آلودگی از طریق لمس کردن روس ماسک نشسته و هنگام تنفس وارد بدن فرد شود.
  3. مطمئن شوید که ماسک انتخابی شما سالم است و دارای منافظ باز مانند حفرات و سوراخ‌های کوچک نمی‌باشد.
  4. پس از قرار دادن ماسک روی صورت، تیغه روی بینی را فشار داده و آن را روس صورت خود فیکس یا تنظیم نمایید. به‌عبارتی هرگونه شکاف بین ماسک و صورت را به حداقل برسانید.
  5. هرگز از ماسک مخصوص بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنید. ماسک باید کاملا بر روی صورت کودکان قرار گیرد.
  6. پس از استفاده از ماسک حتما آن را درون سطل زباله سربسته بیندازید. از رها کردن در کنار پیاده روها و معابر عمومی جدا خودداری نمایید.
  7. پس از برداشتن ماسک دورانداختن حتما دست‌های خود ضدعفونی کنید.

ورود به فروشگاه محصولات نانو