دانشمندان همیشه در پی وسیله‌ای بوده‌اند که بدون نیاز به انرژی خاصی بتواند روشنایی و روزنه امیدی در شرایط بحرانی ایجاد کند. طی دهه‌هـای اخیر درکشـورهای پیشرفتـه طرحی ارائه شـد که مورد استقبـال بسیاری از کارشنـاسان ایمنی قرار گرفت. این طرح نسبت به سایر روش‌هـای موجود کم‌هزینه بوده و در عیـن حال از ویژگی‌های خاصی بهره‌مند است. این ابتکار جدید استفاده از مواد شب‌تاب یا فسفرسانس می‌باشد.

اکنون تابلوها و علائم شب‌تاب در مکان‌های عمومی کشورهای توسعه‌یافته بکار گرفته می‌شود که از جمله آنها : فرودگـاه فرانکفورت – فرودگـاه شارل دوگـل پاریس – متروی مادرید – متروی آمستردام- مرکز تجارت جهانی نیویورک و سایر اماکن سیاسی و امنیتی مهم دنیا می‌باشد. این علائـم در وسایط حمل و نقل عمومی مانند: کشتی‌ها و هواپیمـاها نیز کاربرد دارد. به طور مثـال این علائـم در بیش از 500 فروند هواپیمای ایربـاس و بوئینگ به کار گرفته شده است. در 20 آوریل 2001 وزارت امنیت ملی و وزارت عمران چین استفاده از تابلوها و علائم شب‌تاب را تصویب و آن را به سازمان آتش‌نشانی هم ابلاغ کردنـد. چینی‌ها این علائم را در پروژه بازسازی میدانTian An men ، تالار بـزرگ چیـن – بـرج Jin mao و برج تلویزیـونی Orient Pearl شانگهـای نیز استفاده کردند.

در حادثه یازده سپتامبر پس از برخورد هواپیماها با برج‌های دوقلو و قطع‌شدن برق، پله‌های اضطراری در تاریکی کامـل فرو رفت، اما به دلیل استفـاده از علائـم شب‌تـاب و تأمین حداقـل نور مورد‌نیـاز 18000 نفر از ساکنان موفق به فرار و نجات جان خود شدند. نمی‌توان تصور کرد که اگر پله‌های خروج فاقد تابلـوها و علائـم شب‌تاب بودند، با هجـوم جمعیت وحشت‌زده که هیچ‌چیز و هیچ‌جـا را نمی‌توانستند ببینند، چه اتفاقی می‌افتاد.

خصوصیات نور شب تاب

الف- نور سبز

این نور دارای شدت تابش اولیه بسیار بالا و چشم گیری می باشد، نور سبز بخش بسیار زیادی از انرژی ذخیره شده را در دقایق اولیه آزاد و مصرف می کند بنابراین در شرایط بحرانی که عملیات نجات احتیاج به سرعت عمل بالایی دارد کارایی بسیار موثری خواهد داشت.

ب- نور آبی

این نور دارای شدت تابش اولیه کمتری نسبت به نور سبز می باشد. نور آبی انرژی ذخیره شده خود را با ریتم یکنواخت تری نسبت به نور سبز آزاد می کند. این نور برای شرایط بحرانی که نیاز به عملیات نجات طولانی مدت دارد بسیار مناسب است.

شرایط و روش های استفاده از شب تاب

میزان و شدت نور شب تاب احتیاج به زمان مناسب جهت شارژ کامل (حداکثر 4 ساعت) را دارد. بهترین شرایط برای شارژ کامل قرارگرفتن در نور طبیعی یا لامپ های فلورسنت مثل مهتابی و لامپهای کم مصرف می باشد. لامپهای زرد، قرمز و سدیمی اثر مطلوبی ندارند.
از نوارهای شب برای ساخت علائم راهنما، شب تاب کردن منازل راهروی منازل، ساخت استیکر، ساخت شکلک های مورد نیاز برای کادو و سورپرایز. از پودر شب تاب به همراه رزین برای استفاده در سطوح مختلف از جمله ساخت قاب و گلدان های شب تاب، زیورالات شب تاب، نقاشی های شب تاب و هرگونه سطحی که تمایل به شب تاب کردن آن دارید. از سنگ های شب تاب برای ساخت مسیرهای شب تاب، تزیین اطراف استخر و داخل استخر، استفاده در گلدان های شیشه ای، تنگ ماهی، آکواریوم و … می توان استفاده نمود.