مقدمه

اصطلاح فناوری نانو خود به دهه 1980 برمی‌گردد زمانی که توسط مهندس آمریکایی اریک درکسلر ابداع شد. طی چند دهه گذشته، فناوری نانو به‌طور مداوم در حال رشد بوده‌است که در همه موارد از رایانه گرفته تا منسوجات کاربرد گسترده‌ای دارد. باید ببینیم که فناوری نانو تا چه اندازه روی سبک زندگی ما تاثیرگذار است به همین دلیل پیشرفت‌های فناوری نانو به طور پیوسته‌ای در حال انتشار و عمومی‌سازی هستند.

ما در این مقاله قصد داریم ۳ مورد از پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری نانو را بررسی کنیم. اگر علاقه‌مند به دنیای همیشه در حال تغییر فناوری نانو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها بخوانید.

۱. ردیابی حملات قلبی با استفاده از فناوری نانو

فناوری نانو - سایت آی تک کالا
فناوری نانو – سایت آی تک کالا

امروزه با استفاده از تکنولوژی نانو حسگرهای نانویی ‌ای ساخته شده‌اند که با استفاده از پیش‌گیری حملات قلبی، موجب بهبود زندگی انسان و صرفه‌جویی در وقت و هزینه او می‌شوند.

این فناوری شامل تراشه‌هایی است از نانوحسگر کوچک جریان خون که می‌تواند پیش‌ساز حمله قلبی را حس کند. فردی با داشتن چنین تراشه‌ی کوچک، می‌تواند در تلفن هوشمند یا دستگاه بی‌سیم همراه خود، هشداری مبنی بر این موضوع دریافت کند که در خطر حمله قلبی قرار گرفته و باید فورا به دکتر متخصص خود مراجعه نماید.

۲. باتری‌های کوچک نانویی ساخته شده با چاپ ۳ بعدی

محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین، سال گذشته اعلام کردند متوجه‌ شده‌اند که چگونه می‌توان باتری‌های مینیاتوری 3 بعدی با عرض 1 میلی‌متر چاپ کرد.

محققان به سرپرستی جنیفر آ. لوئیس، دکترای دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد، مواد یا جوهر‌هایی را تولید و آزمایش کردند که می‌توانند به‌عنوان مواد فعال الکتروشیمیایی عمل کنند. بدین ترتیب از نانوذرات اکسید فلز لیتیوم به‌عنوان آند و از ذرات نانو ماده دیگری به‌عنوان کاتد استفاده نمودند.

این باتری‌های کوچک می‌توانند در صنعت تجهیزات پزشکی تغییر نقش دهند و در کاربردهایی مانند سنسورهای زیست پزشکی و دستگاه‌های نظارت بر پوست استفاده شوند. علاوه بر این، می‌توانند در محفظه پلاستیکی دستگاه‌هایی مانند سمعک نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

۳. کاربردهای نانو فناوری در زمینه‌ی بیماری‌های سرطانی

فناوری نانو - سایت آی تک کالا
فناوری نانو – سایت آی تک کالا

امروزه ثابت شده است که نانوذرات برای ارائه روش های درمانی سرطان مفید هستند. به عنوان مثال دانشمندان دانشگاه کرنل توانستند ذرات ریز آلیاژ طلا را به جریان خون و سلول‌های سرطانی برسانند. این دانشمند به دلیل سهولت جذب گرمای مادون قرمز توسط این آلیاژ، طلا را انتخاب کرده‌است. همچنین محققان نحوه اتصال طلا به آنتی بادی‌های سلول سرطانی روده بزرگ را که می‌تواند طلا را به سلول‌های سرطانی برساند کشف کرده‌اند. فولک می گوید: “این یک راه حل بسیار زیبا و جذاب است، اما طلا عنصری بسیار بی اثر است، پس چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه طلا از بدن انسان گرفته می‌شود و با چه اندام‌هایی تعامل دارد؟ بنابراین کل این چرخه باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

در همین حال، مهندسان شیمی دانشگاه MIT نانوذراتی را طراحی کرده‌اند که حامل داروی سرطانی دوکسوروبیسین و همچنین رشته‌های کوتاه RNA است که می‌تواند یکی از ژن‌هایی را که سلول‌های سرطانی از آن‌ها برای فرار از دارو استفاده می‌کنند، خاموش کند.

ورود به فروشگاه محصولات نانو