مقدمه

 پاک‌کننده‌های نانویی و امر شیرین خانه‌تکانی دو موضوع جدانشدنی از هم هستند. به این علت که شاید ما زمان زیادی را صرف تمیزکردن پنجره‌ها، درها، دیوارها و … کرده باشیم اما نتیجه‌ی دلخواه خود را نگرفته باشیم و بارها‌ و‌ بارها اقدام به تمیزکردن فقط یک چیز کرده باشیم، اما … خیلی‌ها می‌گویند وسواس دارید و حتی ممکن است بگویند که تو مریض هستی!

 اما واقعیت این است که ما نه وسواس داریم و نه مریضیم؛ شاید در برخی موارد تمیزکردن بیش‌ازحد به‌دلیل وسواس باشد اما تحت هر شرایطی کاری را تا زمانی تکرار خواهیم‌کرد که از صحت آن اطمینان کافی نداشته باشیم. شاید این عدم اطمینان ناشی از آن باشد که ما روش درست انجام آن را نمی‌دانیم و یا نمی‌دانیم بهتر است از چه محصولاتی و با چه ویژگی‌های استفاده کنیم.

  در ادامه این متن متوجه علت استفاده از پاک‌کننده‌هایی نانویی خواهید شد، به‌علاوه ۶ اشتباه رایجی را که تا‌ امروز در خانه تکانی‌هایتان مرتکب آن‌ها شده‌اید را برایتان بازگو کرده‌ایم.

۶ اشتباه رایج در خانه تکانی

خانه تکانی - سایت itechkala
خانه تکانی – سایت itechkala

 احتمالا من اولین نفری باشم که اعتراف می‌کنم اشتباهات زیر را بارها و بارها تکرار کرده‌ام. در واقع هیچکدام از ما کامل نیستیم بنابراین دلیلی برای خجالت‌کشیدن وجود ندارد. هر اشتباهی فقط یک فرصت یادگیری است و یادگیری این 6 اشتباه رایج باعث می‌شود تا شما هیچ گاه در خانه تکانی احساس کمبود نداشته باشید.

 این را باید بدانیم که در مورد هر کاری یک روش بهتر برای انجام آن وجود دارد. به همین دلیل برای بهتر انجام دادن امر شیرین خانه تکانی این شش اشتباه رایج  و نحوه رفع آن ها را با شما به اشتراک می‌گذارم.

۱. پاک کننده‌های شیمیایی

پاک‌کننده شیمایی - سایت itechkala
پاک‌کننده شیمایی – سایت itechkala

 در بیشتر مواقع (همیشه نه!) بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده نکنید که در ترکیبات آن‌ها از آمونیاک، سفیدکننده و سایر مواد شیمیایی دیگر استفاده شده‌باشد، زیرا یکی از حلال‌های آلی که عمدتا در پاک کننده‌ها استفاده می‌شود، اتانول است؛ استفاده از حلال‌های آلی همچون اتانول سبب خشکی پوست می‌شود و به غیر از اتانول، دیگر حلال‌های آلی همچون متانول سمی بوده و به‌شدت خطرناک هستند.

چرا از پاک‌کننده‌های نانویی استفاده کنیم؟

پاک‌کننده نانویی - سایت itechkala
پاک‌کننده نانویی – سایت itechkala

 پیشنهاد ما این است که از پاک‌کننده‌های نانو ارگانیکی استفاده نمایید که در فرمولاسیون آن‌ها از مواد اولیه طبیعی و بدون رایحه و بوی آزاردهنده استفاده شده است؛ زیرا در فرمولاسیون این پاک‌کننده‌های نانویی، الکل وجود ندارد و تاثیر مخربی بر روی سطح نخواهد گذاشت. پاک‌کننده‌هایی نانویی حتی زودتر از محصولات حاوی الکل هم خشک می‌شوند. این پاک‌کننده همچنین برخلاف محصولات مشابه که دارای قدرت اسیدی یا قلیائی می‌باشند و به مرور زمان موجب صدمه زدن به سطوح می‌گردند، اسیدی یا قلیائی نبوده و به سطح زیانی نمی‌رسانند.

۲. پاک‌کردن گردوغبار با یک پارچه خشک

 بهترین انتخاب شما برای ازبین‌بردن گردوغبار، استفاده از یک دستمال کمی نم‌دار و میکروفایبر است، چرا که گرد و غبار را به‌طور کامل از روی سطوح پاک می‌نماید و حتی ذرات ریز گردوغبار را نیز از روی سطح جمع می‌کند. پارچه‌های دست‌نخورده و یا اسفنج‌ها نمی‌توانند کمکی موثری به شما کنند؛ چرا که به‌جای تمیزکردن آلودگی و گردوغبار سبب جمع‌شدن آلودگی در اطراف سطوح می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد خراش و خط‌خوردگی روی سطوح شوند.

۳. اسپری محصول به‌طور مستقیم روی سطوح

دستمال میکروفایبر - سایت itechkala
دستمال میکروفایبر – سایت itechkala

 من درک می‌کنم که چرا برخی افراد برای تمیزکردن سطح موردنظر ماده پاک‌کننده‌ را به‌طور مستقیم روی سطح اسپری می‌کنند! زیرا آن‌ها در حال تمیز‌کردن چیزی هستند، بنابراین آن را با محصول پاک‌کننده اسپری کرده سپس با دستمال خشک می‌کنند! در صورتی که این کار روی برخی سطوح جواب می‌دهد. این کار همیشه موثرترین روش برای پاک‌کردن وسایل نیست. برای تمیزکردن هر نوع سطح ظریف مثل صفحه نمایش لوازم الکترونیکی (تلفن، تلویزیون، لبتاب و …) سطوح نرم (مبلمان منزل، صندلی اتومبیل و…) و چوب بهترین روش این است که ابتدا محصول را روی یک دستمال میکروفایبر (ساخته شده با تکنولوژي نانو) اسپری کنید سپس سطح موردنظر را جهت تمیزکردن پاک نمایید. برای خشک‌کردن اضافی مایع می‌توانید از یک دستمال میکروفایبر کمی مرطوب استفاده نمایید. با این کار هم مقدار کم‌تری از پاک‌کننده را مصرف کرده‌اید و هم سطح را به درستی تمیز نموده‌اید و آن را در معرض خطرات مختلف قرار نداده‌اید.

۴. استفاده از محصولات اشتباه روی سطوح چوبی

 چوب و پوشش آن ظریف‌تر از چیزی است که ما قادر به دیدن آن هستیم. بنابراین آن‌ها دوست ندارند در حلال‌های آلی و به‌طورکلی پاک‌کننده‌های شیمایی و عطرهای مصنوعی حل شوند. شاید بگوییم که سرکه، سنگ مرمر را خوب تمیز می‌کند بله درست است، اما به‌مرور زمان به آن آسیب می‌زند. در مورد سطوح چوبی نیز این مسئله صدق می‌کند. بنا‌براین بهتر است با یک پاک‌کننده‌ی طبیعی یعنی ساخته شده با تکنولوژی نانو و مخصوص سطوح چوبی و کاملا گیاهی با یک پارچه نرم و میکروفایبر به روشی که در مورد سوم گفته شد سطح چوب را تمیز کنیم.

۵. تمیزکردن پنجره ها در یک روز آفتابی

پاک‌کننده نانویی - سایت itechkala
پاک‌کننده نانویی – سایت itechkala

 در یک روز گرم و آفتابی طبیعی است که پنجره‌ها درخشان‌تر به‌نظر برسند. اما حقیقت این است که درخشان‌تر دیده شدن پنجره‌ها می‌تواند به ضرر ما تمام شود!

    چرا که نور آفتاب سبب خطای دید ما شده و رگه‌های ریز لکه‌هایی را که ما در تلاشیم تا آن‌ها را از بین ببریم از دید ما محو می‌کند. همچنین  موادی که در شوینده‌های غیرنانویی وجود دارد در اثر قرار گرفتن در معرض نور و گرما به سرعت تبخیر می‌شود در نتیجه اثر پاک‌کنندگی خود را از دست می‌دهد. بنابراین یک روز ابری یا صبح زود را برای تمیز‌کردن شیشه‌ها انتخاب کنید و برای تمیزی بهتر از پاک‌کننده‌های نانویی ارگانیک استفاده نمایید.

۶. نخواندن دستورالعمل‌ها

 مواد پاک‌کننده ساخته شده‌اند تا چیزی را تمیز کنند. در واقع این ما نیستیم که تمیز می‌کنیم ما فقط باید از آن‌ها به نحوه صحیح استفاده کنیم که این امر مستلزم این است که دستورالعمل‌ها را بخوانیم. به‌عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که پاک‌کننده شما در حالت طبیعی کف نخواهدکرد، مگر این که به‌آرامی عمل پاک‌کردن را انجام دهید و یا این که آگاه شوید، پاک‌کننده همه‌کاره شما برای در و پنجره مناسب نیست و یا این که این پاک‌کننده‌‌ی شیمیایی به سطح مورد نظر آسیب می‌رساند و اصلا بهتر است از پاک‌کننده‌های نانویی ساخته شده با مواد طبیعی استفاده نمایید و …

به‌طورکلی تمام اطلاعاتی که لازم دارید بدانید روی برچسب محصول وجود دارد فقط باید قبل از استفاده آن‌ها را بخوانید.