نقاشی، آن هم سه بعدی! در رزین؟!

بله، این مقاله راهنمای ساخت نقاشی سه بعدی با لایه ای از  رزین اپوکسی است. ساخت یک نقاشی سه بعدی زیبا نیاز به تمرین، صبر و شکیبایی و خلاقیت زیادی دارد، اما نتیجه نهایی بسیار ارزشمند است.

گام اول: وسایل و مواد مورد نیاز

وسایل مورد نیاز نقاشی با رزین

اول و مهمتر از همه، رعایت شرایط ایمنی برای کار با رزین اپوکسی، در مقالات قبل این موضوع را کامل مطرح کرده ایم به همین دلیل در این مقاله دوباره تکرار نخواهم کرد، هنگام کار با رزین بسیار مهم است که احتیاط کنید.

تجهیزات ایمنی من شامل موارد زیر است:

  • عینک ایمنی برای حفاظت از چشم
  • دستکش لاتکس
  • ماسک

وسایل و مواد مورد نیاز

  • رزین اپوکسی و هاردنر
  • فنجان اندازه گیری
  • چوب بستنی و یا هم زن
  • قاب چوبی مورد نظر برای اعمال نقاشی سه بعدی
  • قلم مو
  • سشوار
  • رنگ آکریلیک

گام دوم: اندازه گیری و ترکیب

اگر شما می خواهید که ضخامت هر لایه از رزین خود را به دقت اندازه بگیرید،  ابتدا باید محاسبه کنید که برای هر لایه باید چه مقدار رزین اپوکسی تهیه کنید.

حجم ظرف خود را در نظر بگیرید و ضخامت لایه را انتخاب کنید مقدار واحد سطح ضرب در ضخامت لایه حجم مورد نیاز از مخلوط رزین و هاردنر است. طبق عدد بدست آماده رزین و هاردنر را اندازه بگیرید و با هم ترکیب کنید، ترکیب خود را به خوبی هم بزنید و به سراغ مرحله بعد بروید.

گام سوم: ریختن رزین و از بین بردن حباب ها

رزین را داخل ظرف بریزید،  قطعه چوبی خود را به طور کامل با رزین اپوکسی بپوشانید،  شما می توانید قطعه را شل کنید تا رزین دیواره های داخلی را پوشش دهد.حباب ها در این مرحله ظاهر می شوند، برای از بین بردن حباب سشوار خود را در درجه حرارت پایین تنظیم  کنید و بر روی قطعه خود حرکت دهید.  در طول یک مدت زمان معین سشوار را در یک منطقه نگه ندارید،  زیرا با این کار، سطح رزین اپوکسی را در معرض سوزاندن یا زخم شدن قرار می دهید. (راهنمایی: می توانید فندک اشپزخانه را بر روی کار خود بگیرید و حباب ها را از بین ببرید.

گام

چهارم: پوشاندن قطعه برای دور نگه داشتن از گرد و غبار

پس از اینکه رزین خود را درون قطعه ریختید و حباب گیری کردید، تمام قطعه را با چیزی بپوشانید تا گرد و غبار بیشتری داخل آن وارد نشود. من اغلب از تی شرت های کهنه استفاده می کنم و آن را بر روی قطعه میندازم.

گام پنجم: انتظار برای خشک شدن و پخت رزین

قطعه را بیرون نگه دارید. فرآیند پخت توسط گرما، نه با قرار گرفتن در معرض هوا و تبخیر انجام می شود. به این ترتیب، اگر قطعه را در هر نقطه ای که سرد است نگه دارید فرایند پخت و خشک شدن آن به آهستگی انجام می شود. به طور ایده آل رزین ها پس از ۸ ساعت تا ۲۴ ساعت خشک می شونذ. پس از خشک شدن کار نوبت به کشیدن نقاشی با رنگ اکریلیک است.

گام ششم: نقاشی با رنگ اکریلیک بر روی رزین اپوکسی

نقاشی روی رزین با نقاشی روی بوم متفاوت است. زیرا سطح رزین خشک شده بسیار صاف است، بنابراین رنگ به راحتی روی سطح نمینشیند.

یکی دیگر از جنبه های مهم نقاشی روی رزین، توانایی پاک کردن رنگ است در صورتی که هنوز هم رنگ مرطوب است و حتی اینکه می توانید رنگ خشک شده را ازبه راحتی از روی سطح بردارید. این بدان معناست که شما می توانید نمونه اولیه و تجربه خود را با قلم مو بکشیدو درصورت خراب شدن و نارضایتی براحتی پاک کنید.

آماده سازی برای لایه بعدی

پس از اتمام نقاشی یک لایه، سطح را تمیز کنید تا قطعه کریستالی پاک شود. من از یک حوله کاغذی مرطوب استفاده می کنم و با یک پارچه میکرو فایبر کار را به اتمام می رسانم. بعد از اینکه سطح را تمیز کردید، به مرحله قبلی بازگردید و لایه بعدی را با رزین پر کنید و پس از خشک شدن دوباره سطح را نقاشی کنید، این کار را تا پر شدن ظرف و رسیدن به تعداد لایه های مد نظر تکرار کنید.

گام هفتم: رفع نواقص

در حین کار نواقص و اتفاقات بدی ممکن است برای قطعه شما به وجود بیاید که بهتر است در جهت رفع آن اقدام نمایید.

سمباده زنی

یک ماسک بزنید و در صورتی که کار شما کاملا شفاف نیست و خط و خش های ریزی بر روی قطعه وجود دارد می توانید از ورق سمباده استفاده کنید. کار را با سمباده ۶۰۰ یا ۱۰۰۰ به پایان ببرید و برای انجام مراحل بعد خود را آماده نمایید.

گام هشتم: پایان کار

برای حفظ قطعه خود و عدم زرد شدن سطح در مقابل نور خورشید، یک لایه محافظ UV (لاک اپوکسی آنتی یووی و یا پلی اورتان) در بر روی قطعه خود اجرا کنید. برای آویزان کردن قطعه، قاب چوبی قطعه خود را می توانید مهیا سازید.