یکی از کارهای سرگرم کننده که می توانید انجام دهید تکمیل و زیباسازی دکوراسیون خانه تان با استفاده از کارهای دستی و هنری می باشد. امروز در این نوشته قصد داریم به شما آموزش ساخت قالب های شب تاب را بدهیم. از این قالب ها برای تزیین اتاق، هدیه به دوستان و کسب درآمد و … می توانید استفاده کنید.

لوازم مورد نیاز:

۱: رزین اپوکسی شفاف (۱۰۰ گرم)

۲:پودر شب تاب در رنگ های مورد نیاز (۵ گرم)

۳: لیوان کاغذی

۴:قاشق و یا هم زن پلاستیکی یا چوبی

۵:قالب سیلیکونی انعطاف پذیر

۶:پیمانه و یا ترازو گرمی

برای پر کردن قالب به چه مقدار رزین و پودر نیاز دارم؟

کار را با اندازه گیری رزین مورد نیاز برای پر کردن قالب شروع کنید. شما می توانید تمام حجم قالب را با آب پر کنید و سپس آن آب را در ظرف پلاستیکی مدرج بریزید. حجم را از روی درجه بندی ظرف بخوانید و یادداشت کنید حالا شما می‌دانید که به چه مقدار رزین برای پر کردن قالب نیاز دارید (بدلیل تفاوت چگالی رزین این روش عددی تقریبی را به شما می دهد). به نسبت ۱/۲۰ اندازه رزین به پودر نیاز دارید، به طور مثال برای ۲۰۰ گرم رزین نیاز به ۱۰ گرم پودر شب تاب دارید.

مرحله اول: مخلوط کردن رزین

کار را با ریختن هر جزء از رزین درون ظروف پلاستیکی مدرج شروع می‌کنیم. نسبت هر جزء را از روی دستورالعمل آن بخوانید (رزین اپوکسی شفاف موجود در فروشگاه به نسبت ۱ به ۱،  مثلا ۵۰ سی سی جزء ۱ و ۵۰ سی سی جزء ۲ با هم ترکیب می شوند)  هر دو جزء اندازه گیری شده را درون یک لیوان کاغذی بریزید و آن را با قاشق پلاستیکی  خوب هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود و یک ترکیب یک دست بدست آید.  سپس مخلوط نهایی را درون لیوان های دیگری تقسیم کنید که تعداد می‌تواند به اندازه رنگهایی که شما می خواهید ایجاد کنید باشد.

 

ساخت قالب با رزین اپوکسی
رزین اپوکسی و هاردنر

مرحله دوم: اضافه کردن پودر شب تاب و رنگ های مورد نیاز

حال وقت آن رسیده که پودر شب تاب را به مخلوط رزین اضافه کنیم. اگر خواستار ساخت قالب با رنگ های متفاوت هستید، هر پودر رنگی را داخل یک لیوان رزین اضافه کنید،  پودر را درون رزین هم میزنیم و سعی می کنیم از به وجود آمدن حباب جلوگیری کنیم و یک مخلوط کاملاً یکنواخت و همگن ایجاد کنیم. اگر مقداری پودر بیشتر اضافه کردیم نگران نباشید مشکلی ایجاد نخواهد کرد. هر ۱۰۰ گرم رزین به ۵ گرم پودر برای نتیجه دادن یک قالب با نوردهی خوب نیاز دارد، مقدار کم یا زیاد پودر در نوردهی قالب ساخته شده نقش زیادی دارد.

مرحله سوم: ریختن مخلوط درون قالب

قالب را با مخلوط رزین و پودر بدست آمده تقریباً پر کنید اما نه به صورت کامل سپس آن را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حال خود رها کنید سپس با یک خلال دندان یا هر وسیله تیز شبیه آن حباب های که روی سطح رزین تشکیل شده است را قبل از اینکه خشک شوند از بین ببرید. می توانید از فندک اشپزخانه نیز استفاده کنید و حباب های ایجاد شده را با گرفتن شعله فندک بر روی آن از بین برید.

 

مرحله چهارم: انتظار برای خشک شدن رزین و درآوردن مخلوط از قالب

برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک درون رزین روی آن را بپوشانید و پس از اتمام زمان پخت و خشک شدن کامل رزین به سراغ آن بازگردید. این زمان برای رزین های مختلف متفاوت است در بعضی از موارد می تواند ۲۴ تا ۴۸ ساعت باشد، رزین موجود در فروشگاه پس از گذشت زمان ۸ ساعت خشک و سخت خواهد شد. این زمان را صبر کنید و بعد از آن قالب را باز کنید. و اشکال خود را به راحتی از قالب درآورید.

 

 

قالب شما آماده است از نتیجه کار خود لذت ببرید. این قالب ها یک هدیه زیبا، جالب و خلاقانه برای دوستان و عزیزان شما خواهد بود. برای تهیه مواد مورد نیاز خود به فروشگاه مراجعه نمایید.