• محافظ ضدگلوله از جنس نانو لوله‌های کربنی
محافظ ضد گلوله نانو - سایت آی تک کالا
محافظ ضد گلوله نانو – سایت آی تک کالا

امروزه استفاده از مواد ضدگلوله برای افسران اجرای قانون و پرسنل نظامی که در معرض خطر بالای تیراندازی قرار دارند ضروری است. جلیقه‌های ضد گلوله نیروی گلوله را در ناحیه‌ای بزرگتر از نقطه برخورد پراکنده می‌کنند و از نفوذ آن به بدن فرد جلوگیری می‌کنند.

فناوری نانو در حال حاضر به‌عنوان ابزاری موثر برای تقویت مواد مقاوم در برابر گلوله‌ها به شمار می‌رود. درحالی که کولار ممکن است از نفوذ گلوله جلوگیری کند، مقدار زیادی از انرژی هنوز به فرد منتقل می شود و باعث آسیب شدید او می‌شود. برای مقابله با این مسئله در گذشته از آبکاری یا سرامیک کردن استفاده می‌کردند، اما مهندسان دریافته‌اند که ورود لوله‌های کربنی در مقیاس نانو در مواد کولار روش دیگری برای تقویت توانایی آن در جلوگیری از ضربه صریح گلوله‌ها و تیغه‌ها است.

  • مواد محافظ سطح

در مواد محافظت‌کننده نانو از نانومواد برای ایجاد لایه‌های محافظ فوق العاده نازک استفاده می‌کنند که درواقع سطوحی موردنظر را تقویت می‌کنند. نانورپل محصولی است که از پوشش ظریف شیشه کوارتز خالص، مقاوم در برابر دما و مواد خورنده، برای افزایش انعطاف‌پذیری، کشش سطح و جلوگیری از آسیب تنش استفاده می‌کند. محصولات مشابه ممکن است خاصیت ضد چسب نیز داشته باشند، که باعث می‌شود خاک، لکه‌ها و مواد روغنی راحت‌تر از سطح کنده شوند.

  • پنل‌های خورشیدی
سلول‌های خورشیدی - سایت آی تک کالا
سلول‌های خورشیدی – سایت آی تک کالا

انرژی خورشیدی به بشر این امکان را می‌دهد تا بدون ایجاد زباله، برق را از خورشید تامین نمایند، اما روند ایجاد سلول‌های خورشیدی زمان‌بر و پرهزینه است و می‌تواند مقدار زیادی زباله تولید کند. سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک با استفاده از لایه‌های سیلیکون بلوری گران قیمت ساخته می‌شوند که با استفاده از مواد شیمیایی سوزاننده تصفیه می شوند‌، بنابراین محققان در جستجوی راه‌هایی برای کاهش هزینه تولید سلول‌های خورشیدی کارآمد از طریق مهندسی فناوری نانو هستند. سلول Gratzel که از لایه‌ای از مواد پوشیده شده از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بسیار متخلخل به عنوان ماده سطحی خود به جای سیلیکون استفاده می‌کند‌، تولید آن ارزانتر است و به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا اشعه خورشید را در سطح وسیع‌تری جمع کنند.

  • محصولات غذایی و بسته‌بندی
محصولات غذایی و بسته‌بندی - سایت آی تک کالا
محصولات غذایی و بسته‌بندی – سایت آی تک کالا

دانشمندان علوم نانو در حال توسعه تکنیک‌های جدید برای ساخت دقیق کوچک‌ترین ذرات غذا برای تهیه طعم‌، بافت و چگالی مواد مغذی خاص هستند. به‌عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد سس مایونز خود را نازک‌تر کند‌، می‌تواند بخشی از محتوای چربی هر ذره سس مایونز را با محتوای آب جایگزین کند.

برخی از شرکت‌ها در حال تحقیق در مورد روش‌های بهبود بسته بندی محصولات فاسدشدنی با استفاده از مهندسی فناوری نانو هستند. SABMiller، یک شرکت تولید آبجو، نانو ذرات رسی پوسته پوسته را در بطری های پلاستیکی آبجو خود قرار داده است. این ذرات ریز فضای بیشتری از دیواره های بطری را نسبت به نانوذرات پلاستیکی پر می کنند و از ورود گازها به بطری آبجو نیز جلوگیری می‌کنند.

  • بانداژ

باند به‌طور معمول برای محافظت از زخم‌ها در برابر آلودگی اعمال می شود‌، اما مهندسان اکنون در حال مطالعه روش‌های جدید برای افزایش خواص ضد میکروبی خود با استفاده از مهندسی فناوری نانو هستند. ثابت شده است که ترکیب فلزات نجیب، که دارای خواص ضد میکروبی طبیعی هستند، در باند برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کنند.

از آنجا که نقره با جلوگیری از متابولیسم باکتری، رشد آن را مختل می‌کند ، مهندسان روش‌هایی را برای ایجاد باند با نانوذرات نقره بافته شده در آن‌ها ایجاد کرده‌اند. این باندها معمولاً برای پوشاندن آسیب‌هایی که در برابر درمان مقاوم و مستعد ابتلا به ویروس و… هستند مانند زخم‌های سوختگی استفاده می‌شود.