[la_quote style=”3″]

مدتی است که در صفحات شبکه های اجتماعی و سایت های بسیاری، زیورالات شیشه ای و چشم نوازی  به چشم می خورند. این نوع زیورالات که ترکیبی هنرمندانه از رزین اپوکسی، چوب و رنگ است طرفداران زیادی را در بین عامه مردم پیدا کرده است. بر آن شدیم تا در مقاله ای مفید و کوتاه صفر تا صد ساخت این زیورالات زیبا را برای شما شرح دهیم.

[/la_quote]

مرحله اول: انتخاب چوب مناسب

ابتدا چوب مورد نظر خود را انتخاب نمایید. انواع چوب های مختلف مناسب ساخت زیورالات چوبی در این مقاله معرفی شده است (کلیک کنید).

 

چوب را درون قالب مورد نظر خود قرار دهید، می توانید چوب را در قسمت کناره ها با چسب حرارتی به قالب ثابت نگه دارید تا بین چوب و کف قالب حدود یک تا دو میلیمتر فاصله باشد. با این کار وقتی که رزین را درون قالب می ریزید، زیر کار لایه نازکی از رزین قرار می گیرد.

مرحله دوم: آماده کردن رزین و هاردنر و رنگی کردن آن

به مقدار مورد نیاز رزین و هاردنر را با هم مخلوط می کنیم (مقاله نکات کار با رزین را مطالعه کنید). برای رنگی کردن رزین مواد مختلفی وجود دارد که بسته به کار مورد نظر می توانید از مواد مختلفی استفاده نمایید (مقاله رنگی کردن رزین را مطالعه کنید). رنگ مورد نظر خود را با رزین مخلوط کنید و خوب بهم بزنید.

احتیاط: موقع کار با رزین حتما از دستکش و  در صورت بسته بودن محیط از ماسک استفاده نمایید.

مرحله سوم: ریختن رزین درون قالب

رزین را به آرامی داخل قالب بریزید. با استفاده از سشوار می توانید حباب های احتمالی را از سطح رزین خارج کنید و یا با گرفتن فندک بر روی رزین حباب ها را از بین ببرید. می توانید رزین را دو مرحله و با کمی تفاوت رنگ بریزید. با این کار طیف رنگی و بافت قشنگی در کار ایجاد می شود. موقع ریختن رزین، روی چوب را با لایه نازکی از رزین بپوشانید. با این عمل ظاهر کار را زیبا و حرفه ای تر خواهید کرد.

۱۲ الی ۲۴ ساعت صبر کنید تا رزین کاملا خشک شود، سپس  به آرامی رزین را از درون قالب خارج نمایید. بهتر است از قالب های سیلیکونی استاندارد که کاملا انعطاف پذیر هستند استفاده نمایید تا براحتی از قالب خارج شوند.

مرحله چهارم: سمباده زنی و پولیش 

در این مرحله باید کار را خوب سمباده بزنید و از چندین سمباده با سطح زبری و اصطحکاک های مختلف استفاده کنید. با سمباده شروع به سمباده زدن و شکل دادن به قطعات کنید. می توانید قطعات را بوسیله گیره، فیکس نگه دارید و با سری سمباده دستگاه فریز مینیاتوری آن را سمباده کاری کنید. و در سمباده کاری دستی  کار را با سمباده نرم تر برای صاف شدن بهتر سطح کار ادامه دهید.

نکته ای که اینجا باید ذکر شود این است که کشیدن سمباده روی رزین با ایجاد خش هایی روی سطح صاف رزین ، باعث کدر شدن کار میشود؛ اما در صورتی که از سمباده ها به طور صحیح استفاده شود و این کار را با صبر و حوصله انجام دهید، بعد از پولیش نهایی، نتیجه ای کاملا رضایت بخش و شفاف به دست خواهید آورد (آموزش سمباده چوب و رزین را مطالعه کنید).

اگر قالب شما پین دار نیست به کمک مته یک سوراخ در قسمت چوبی کار برای رد شدن بند ایجاد کنید. بعد از سوراخ کردن اطراف سوراخ را سمباده کاری کنید تا صاف شود. بعد از سمباده زدن و شکل دادن قطعات، نوبت به تمیز کردن و  صیقلی کردن کار می رسد.

مرحله پنجم:  صیقلی کردن رزین

برای براق تر شدن سطح رزین می توانید هر قطعه را در روغن بزرک غوطه ور کرده و آویزان کنید تا خشک شود. روغن بزرک علاوه بر مصارف دارویی، در صنایع چوب و نقاشی برای جلا بخشیدن استفاده می شود. روغن بزرک گزینه بسیار خوبی برای جلا دادن سطح چوب و رزین شماست.

همچنین می توانید در صورت نداشتن روغن بزرک مجددا سطح را با رزین پوشش دهید.

مدال های زیبای رزینی و  صیقلی  شما آماده هستند. خلاقیت ذاتی نیست اکتسابی ست از خلاقیت خود لذت ببرید.

 

برای تهیه وسایل و مواد خود می توانید به فروشگاه منوی رنگ و رزین مراجعه کنید.